آخرین اخبار
کد مطلب: 80864
پرداخت بيش از 10 هزار و 800 ميليارد تومان اعتبارت عمراني درنيمه اول سال/اعتبارات عمراني استاني ها را در 6 ماهه نخست سال صد درصد پرداخت کرديم
تاریخ انتشار : 1393/07/10 06:37:00
نمایش : 1546
محمدباقر نوبخت معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور به منظور بررسي تدوين لايحه ي بودجه ي 1394 کل کشور در برنامه ي گفتگوي ويژه خبري چهارشنبه 9 مهرماه حضور يافت.
 به گزارش سلام لردگان به نقل ازباشگاه خبرنگاران، محمدباقر نوبخت معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور که به منظور بررسي تدوين لايحه ي بودجه ي 1394 کل کشور در برنامه ي گفتگوي ويژه خبري امشب چهارشنبه 9 مهر ماه حضور يافته بود، در پاسخ به اولين سوال مبني بر اينکه که فوايد ارائه ي بودجه در سر موعد مقرر چيست و اقدامات دولت در 6 ماهه نخست سال چه بوده است، اظهار داشت: بايد در انتظار آثار مثبت انتظارات بودجه اي از جمله به وقت دادن بودجه باشيم، طبيعتا وقتي بودجه به وقت تقديم مجلس مي شود، مجلس نيز به وقت بودجه را رسيدگي و به دولت ارائه داد و دولت نيز موفق شد که براي نخسين بار حداقل طي سال هاي گذشته قانون بودجه سال 93 را در سال 92 منتشر کرده و همه ي  ضوابط مالي و آئين نامه هاي اجرايي آن را نيز مصوب کند، بنابراين از اول فروردين ماه سال جاري، کشور هم داراي بودجه و هم تمام آئين نامه هاي اجرايي آن شد و همکاران ما در سراسر کشور موفق شدند با سرعت، کارشان را براي اجراي برنامه ي يک ساله و دست يابي به اهدافي که در بودجه ذکر شده بود از جمله بحث طرح هاي عمراني و اتمام آنها، موضوع خروج از رکود،رشد اقتصادي،کاهش نرخ تورم و نهايتا اجراي درست قانون هدفمند کردن يارانه ها گام بردارند و اين اهداف از اهدافي بود که ما توانستيم از ابتداي سال در جهت اجراي آنها اقدام کنيم.

وي در ادامه در پاسخ به اين سوال که در 6 ماهه نخست سال چقدر از نقشه راهي که ترسيم شده بود رضايت داريد،پاسخ داد: اگر اجازه دهيد من مورد به مورد و همانطور که شما اهداف بودجه ي سال 1393 را سرشماري کرديد، ببينيم که آيا به آن قولي که به مجلس داديم عمل کرديم يا نه؟ قول ما به مجلس اين بود که بودجه به وقت تقديم آنها شود که اين کار صورت گرفت و نکته ي ديگر اينکه آيا آنچه که به مردم قول داديم که طرح هاي عمراني از اولويت باشد و اينطور نباشد که ما اول هزينه هاي جاري را داشته باشيم و بعد اگر پولي باقي ماند به کارهاي عمراني بپردازيم، انجام شد يا نه؟ که در اينجا با افتخار عرض مي کنم طي گزارش رسمي که خزانه ي کشور براي نيمه ي اول سال يعني 6 ماه اول سال 93 ارائه داده، ما موفق شديم بيش از ده هزار و 800 ميليارد تومان اعتبارات عمراني را پرداخت کنيم.

نوبخت تصريح کرد: براين اساس آنچه که انجام شد؛اين رقم نسبت به 6 ماهه سال،حدود 53 درصد مي شود که نسبت به سال گذشته در همين زمان بيش از 333 درصد رشد داشته، يعني 3.3 دهم برابر قبل در نيمه ي اول توانستيم به طرح هاي عمراني بدهيم و اين نکته ي قابل افتخار است که ما براي اينکه همه ي عمران  و آباداني را در استان ها شروع کنيم.

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور با تاکيد بر اينکه اعتبارات عمراني استان ها را در 6 ماهه اول صد درصد پرداخت کرديم، اظهار داشت: گمان نمي کنم هيچ استانداري در سابقه ي کاري اش به ياد داشته باشد که در نيمه اول سال در تخصيص ها بتواند صددرصد را دريافت کند،ضمن اينکه اين عدد نسبت به سال قبل در همين دوره بيش از 12 برابر است و اين همان وعده اي است که ما داديم تا بتوانيم طرح هاي عمراني را به اتمام برسانيم.

وي اضافه کرد: ترديد ندارم و اميدوارم که تا پايان سال جاري، اعلام کنم، 246 طرح ناتمامي که قرار بود تا پايان سال به اتمام برسانيم، کارشان نهايي شده و رسانه ي ملي مثل هميشه به دولت کمک کند تا ما بتوانيم در اسفندماه نه تنها اين طرح ها را، بلکه همه ي طرح هايي را که رئيس جمهور در سفرهاي استاني خود به مردم اعلام کرده را نيز به وسيله ي يک ويدئو کنفرانس از رئيس جمهور بخواهيم که آنها را افتتاح کند و مردم باور کنند که آنچه دولت در جهت انضباط مالي و بودجه اي بيان و اقدام مي کند؛انجام مي دهد و مطمئن هستيم با اتکا به خدا و پشتکار همکارانم تا پايان دوره ي ماموريت 4 ساله دولت بخش بزرگي از مشکلات کشور را از پيش پا برداريم.

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور در پاسخ به اين سوال که شيوه و جزئيات بودجه ي سال آينده به چه شکل خواهد بود نيز پاسخ داد: ما يک تعهدات قانوني و تکاليفي قانوني نيز براي اصلاح نظام بودجه ريزي داريم، از جمله بندهاي 32 و 33 سياست هاي کلي ابلاغي مقام معظم رهبري در برنامه پنجم توسعه اين بود که بايد بودجه به صورت عملياتي تهيه مي شد که تا سال گذشته نشد و ما سال گذشته توانستيم تنها چند دستگاه را عملياتي کنيم و قرار شد بقيه ي آنها را امسال انجام دهيم.

وي افزود: کار ديگري که در کنار اين نحوه ي بودجه ريزي است،اين است که ما بر اساس قيمت تمام شده و بر اساس ميزان بهره وري هر دستگاه بودجه ي آن را تنظيم کنيم و به همين جهت در اين شيوه ي بودجه ريزي قيمت تمام شده به محاسبه ي آن يک الزامي است که ما براي اين اقدام در حال حاضر کلاس ها و دوره هاي آموزشي تشکيل داديم تا دستگاه هاي اجرايي بتوانند از اين شيوه بودجه ريزي که يک شيوه بودجه ريزي مدرن در دنيا است، استفاده کنند.
 
* بودجه امسال را به صورت عملياتي تقديم مجلس مي کنيم
 
نوبخت در ادامه تصريح کرد: ما نه تنها امسال بودجه را به صورت عملياتي تقديم نمايندگان مي کنيم، بلکه تبصره هاي تکراري را که هر ساله با لايحه ي بودجه همراه مي شد و فرصت نمايندگان را مي گرفت، در يک همکاري مشترک با مجلس جدا کرده و آن را به صورت لايحه اي تقديم مجلس کرديم که در اينجا جا دارد از نمايندگان که در ايام تابستان و حتي در تعطيلات تابستاني خود وقت کافي گذاشتن تا اين لايحه را بررسي کنند، تشکر کنم.

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور ادامه داد: بنابراين ما اين فرصت را داريم که بودجه ي خيلي شفاف،روشن و مختصر البته با پيوست هاي متعدد ب مجلس ارائه دهيم.

نوبخت اظهار داشت: سال گذشته نيز بودجه را با 14 پيوست تقديم مجلس کرديم و امسال نيز همين کار را خواهيم کرد، اما آنچه که نمايندگان تصويب خواهند کرد را ما با اسناد پشتيبان،خدمت آنها ارائه مي کنيم و آن قسمت هايي که بايد تصويب کنند خيلي محدود است، بنابراين در زمان مقرر وقت مي کنند تا آنها را بازبيني کنند.

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور تاکيد کرد: ما بيش از آنکه خودمان را در اعداد و ارقام بودجه محدود کنيم، بايد آثار اين بودجه را در اقتصاد و زندگي تک تک شهروندانمان مشاهده کنيم، به همين جهت سال گذشته هم که بودجه تقديم مجلس شد و تورم نيز در آن زمان بالاي چهل درصد بود، اعلام کرديم براي سال 93 موفق خواهيم شد،تورم را در يک سناريو بين بيست تا 23 درصد و در يک سناريوي ديگر بين 18.5 تا 21.5 درصد برسانيم و الان نيز طبق آخرين گزارش مرکز آمار ايران، اين رقم به 20.6 درصد و طبق آمار بانک مرکزي به 21 درصد رسيده است، يعني ما تا پايان سال انشاالله نرخ تورم را به زير 20 درصد خواهيم رساند.

وي اظهار داشت: همچنان که راجع به رشد اقتصادي منفي در همان لايحه اي که تقديم مجلس شده بود، پيش بيني خود را در آثار بودجه گفتيم، 5.8 درصد بود که با احتساب سهم توليد نفت در اقتصاد، بانک مرکزي اصلاحيه ي خود را منفي 6.8 درصد اعلام کرد.
 
معاون برنامه ريزي و نظارت راهبري رئيس جمهور گفت: پيش از اين اعلام کرديم که در 6 سناريويي که تهيه کرديم، از يک و نيم تا سه و نيم درصد رشد اقتصادي را پيش بيني کرده ايم.

وي با اشاره به افزايش رشد اقتصادي در سه ماهه اول سال 93 نسبت به سه ماهه اول سال قبل تر از آن تصريح کرد: شبهه اي که براي يکي از نمايندگان پيش آمده بود و گفته بود رشد اقتصادي ايران 4.6 درصد نبوده، درست نيست، زيرا رشد اقتصادي از طريق ديگري محاسبه ميشود.

نوبخت افزود: براي محاسبه رشد اقتصادي مجموع ارزش توليدات در آن سال با سال قبل مقايسه مي شود و شايد اين سوال پيش بيايد که چه تحولي در اقتصاد پيش آمده که سال گذشته رشد اقتصادي منفي بوده و امسال مثبت است.

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبري رئيس جمهور اظهارداشت: دولت براي کنترل اقتصاد در شرايط رکود روش انبساطي و در شراط تورم روش انقباضي را در پيش مي گيرد و با توجه به اينکه در شرايط رکورد تورمي به سر مي بريم، از هر دو روش کمک مي گيريم.

وي با اشاره به تاثيرپذيري قسمت از عرضه و تقاضا اضافه کرد: اگر تقاضا بالا برود، تورم افزايش پيدا مي کند و در صورتي که عرض افزايش يابد، تقاضا کاهش پيدا مي کند.

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبري رئيس جمهور با اشاره به در پيش گرفتن سياست انبساطي مخارج دولت در شرايط رکود تاکيد کرد: طبق آمار،با توجه به محدود بودن اعتبارات عمراني اين اعتبارات را 12 برابر افزايش داديم و بيشتر مخارج به سمت مخارج عمراني بود و به بودجه جاري 88 درصد بيشتر تخصيص نداديم و عرضه را تقويت کرديم.

وي با اشاره به وجود دو بخش هزينه در دولت گفت: بخش حقوق و دستمزد و هزينه هاي جانبي جزو هزينه هاي دولت است و بايد در زمينه ي هزينه هاي جنبي تلاش کنيم تا دستگاه ها را وادار کنيم صرفه جويي کنند تا به کمک آن بودجه عمراني افزايش و جهت گيري به سمت کارهاي عمراني باشد.

نوبخت اضافه کرد: چيزي حدود 23 هزار ميليارد تومان در اعتبارات عمراني هزينه کرديم و 11 هزار ميليارد تومان تا بهمن ماه سال گذشته در اين زمينه صرف شد.

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبري رئيس جمهور با اشاره به پراخت مبلغ 12 هزار ميليارد تومان در اسفند سال 92 تصريح کرد: فقط در 28 اسفند ماه 4 هزار و 810 ميليارد تومان بودجه عمراني در نظر گرفته شد و درآمد ها طوري بود که سعي شد در ماه هاي آخر وصول شود تا کارهاي اجرايي به دست پيمان کاران به نحو احسن انجام شود.

نوبخت با اشاره به گفته نماينده مجلس در خصوص رشد اقتصادي و بودجه تصريح کرد: در صنعت پتروشيمي در سه ماهه اول امسال نسبت به سه ماهه اول سال 93 قانون بودجه نسبت به مشابه آن در سال 92 ، 4.4 درصد در مقدار توليد، 18 درصد در ارزش فروش، 8 درصد در مقدار صادرات و 4 درصد افزايش در ارزش صادرات را داشتيم.

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبري رئيس جمهور تاکيد کرد: در گروه کشاورزي در سه ماهه اول سال 93 نسبت به سه ماهه اول سال 92 رشد اقتصادي 3.3 درصد افزايش پيدا کرد،اما در سال 92 در گروه نفت، منفي 21.9 درصد رشد اقتصادي را داشتيم و اين به دليل قانونمند نبودن بودجه در سال قبل تر و قرار گرفتن دولت در مرحله ي گذار بود.

وي اضافه کرد: در گروه صنايع و معادن رشد اقتصادي در سه ماهه اول سال 93 نسبت به سال 92 ، 8.1 درصد بود و در مجموع در بخش هاي سرمايه گذاري،صنعت، خودرو و نفت،رشد شاخص هاي اقتصادي مشخص بود.

نوبخت اضافه کرد: قانون بودجه 91 با اصلاحاتي همراه بود و با توجه به اينکه فاقد عدد و رغم و منابع بود، تنها 48 درصد از منابع محقق شد.

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبري رئيس جمهور با اشاره به رشد اقتصادي کشورمان همان گونه که دولت وعده داشته است تاکنون بهبود يافته گفت: خوشبختانه امسال در سايه ي سياست هاي پيش بيني شده توانسته ايم اقتصاد کشور را به جلو پيش ببريم به گونه اي که در عرصه اي داخلي نشان داديم که با اتخاذ سياست هاي درست مي توانيم نرخ تورم را پايين بياوريم.

نوبخت گفت:اگر کشورهاي غربي،ايران را مورد تحريم قرار دهند،ملت با همت بلندشان نشان خواهند داد که تحريم هاي آنها بي تاثير است.

وي با اشاره به اينکه ما با اين برنامه ريزي و با اتکا به اقتصاد مقاومتي توانسته ايم کشور را به جلو پيش ببريم ادامه داد: با تلاش همه ي افراد با تجربه و با نظر به علم و دانش آنها در کشور توانستيم به خوبي کشور را مورد مديريت قرار دهيم.

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبري رئيس جمهور با بيان اينکه اگر بنا به هر دليلي شرايط عوض نشود و نسبت به وضع موجود شرايط بدتر شود، برنامه مناسب با آن را درنظر خواهيم گرفت گفت: ديپلمات هاي ايران به خوبي نشان دادند که در مذاکرات از قدرت خوبي برخوردار هستند.

نوبخت با اشاره به اينکه ديپلمات هاي جمهوري اسلامي ايران در عرصه جهاني به خوبي توانستند از خود دفاع کنند،افزود: کشورهاي غربي بدانند که با وجود تحريم هاي آنها، توان هسته اي کشورمان کاهش نيافته است.

وي با بيان اينکه اگر قدرت نظامي مان را با ابتداي انقلاب مورد مقايسه قرار دهيم،به خوبي اين قياس قابل مشاهده است که وضعيت کنوني چگونه است، اظهار داشت: خوشبختانه امروزه مي توانيم در ذرات ورود پيدا کنيم و در نهايت اتم را بشکافيم يا اين که در فضا مي توانيم در علم فضايي به جلو پيش برويم.

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبري رئيس جمهور با اشاره به اينکه اقتصاد علم است و علم هم در نزد تيم اقتصادي کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: به جاي تشکيک در واقعيت ها مي توانيم مذاکره داشته باشيم.

نوبخت با بيان انيکه ديروز به کميسيون برنامه و بودجه رفتم و اعداد و ارقام مورد نياز را در آنجا بيان کردم، ادامه داد: بنده از سوي دولت ميتوانم مستندات را عرضه کنم.

وي با اشاره به اينکه هفته اي دوبار در روزهاي يک شنبه و پنج شنبه رئيس جمهور از ساعت 8 صبح تا 12 بعد از ظهر به همراه تيم اقتصادي و معاونانش طي جلسه اي حضور مي يابند تا راهکارهاي بهتري را براي رشد اقتصادي کشور جستجو کنيم، گفت: در اين جلسات نظرات خود را بيان مي کنيم تا به نظر واحد برسيم.

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبري رئيس جمهور با اشاره به اينکه شهادت مي دهم که اکثر همکارانم در دولت با تمام قوا کار مي کنند، اظهار داشت: رئيس جمهور در طول روز 18، 19 ساعت کار مي کنند، به گونه اي که نتيجه تلاش هايمان را مردم بايد مشاهده کنند.

نوبخت با بيان اينکه بنده 16 سال در کمسيون برنامه و بودجه و کميسيون اقتصادي حضور داشتم تصريح کرد: با پشتکار و تجربه ي لازم به مردم خدمت مي کنيم.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه سهم يارانه توليد چقدر است، ادامه داد: ما قانون را به درستي اجرا مي کنيم، به گونه اي که 50 درصد از درآمد ناشي از افزايش قيمت ها را ميان خانوار ها توزيع مي کنيم.

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبري رئيس جمهور گفت: آيا در راس 22 هر ماه مردم نتوانستد يارانه هايشان را دريافت کنند؟

نوبخت با اشاره به اينکه يارانه به همه ي مردم به صورت يکسان در نظر گرفته شده است ادامه داد: البته کساني که با درآمد کمتر زندگي مي کنند، سبد غذايي به آنها تعلق گرفته است به طوري که يک سبد در سه ماهه اول را به کساني که تحت پوشش بوده اند ارائه کرده ايم و مرحله ي دوم آن هنوز خواهيم داد.

وي با بيان اينکه کساني که مستحق اين سطح هستند مي توانند از طريق کارت اقدام به خريد کالا کنند گفت: قول داده بوديم تا درآمدي را که از طريق افزايش قيمت ها به دست مي آوريم به سري بودجه دولت تعلق ندهيم اما بخشي از اين درآمدها را در زمينه ي بهداشت هزينه کرده، به گونه اي که آيا کسي هست که بگويد مثل گذشته زير بار فشار ناشي از هزينه ها درمان است؟

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبري رئيس جمهور با اشاره به اينکه هزينه درمان در شهرها کمتر از 10 درصد و در روستاها کمتر از 5 درصد است خاطرنشان کرد: اين امر از محل هدفمندي يارانه ها صورت گرفته است.

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبري رئيس جمهور با بيان اينکه انشان الله بايد منابع مالي لازم را در اختيار بگيريم گفت: در جلسه ي روساي بيمارستان هاي کشور قول داده بودم و به قول خود عمل مي کنم، به گونه اي که صد درصد اعتباراتي که مربوط به طرح تحول سلامت است، را با توجه به تاکيدات رئيس جمهور ارائه خواهم داد.

نوبخت با اشاره به اينکه همه ي پرداخت ها انجام شده است اظهار داشت: دولت بر پيمان خود وفادار بوده است.


وي با تاکيد بر اينکه براي توليد بالغ بر 5 هزار و 727 ميليارد تومان درنظر گرفته ايم،گفت: اين امر از محل 300 تومان افزايش قيمت بنزين بوده است که 4800 ميليارد را به بهداشت تخصيص داده ايم.

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبري رئيس جمهور با بيان اينکه 5727 ميليارد را به توليد داده ايم، افزود: اين کار را از ابتداي ارديبهشت آغاز کرده ايم.

نوبخت با بيان اينکه در تحليل منابع با مشکل مواجه شده ايم ادامه داد: شرکت پخش و پالايش تعهدات خود را با تاخير انجام داده است.

وي با اشاره به اينکه طرح سلامت را زمين نگذاشته ايم ادامه داد: با همکاري وزير نفت جلسات مختلفي را با همکاري معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي و همچنين سازمان هدفمندي يارانه ها ترتيب داده ايم تا مطالبات را دريافت کنيم که البته اين مطالبات دريافت شد و برخي ديگر را دريافت خواهيم کرد.

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبري رئيس جمهور با اشاره به اينکه هيات وزيران مصوب کرده است تا يارانه نقدي را به واحدهاي توليدي ندهيم، گفت: زير اين مسئله آفتي براي واحدهاي توليدي به حساب مي آيد.

نوبخت با اشاره به اينکه امکاناتي را براي واحدهاي توليد فراهم کرده ايم،ادامه داد: مسال بيش از 140 هزار ميليارد تومان اعتبارت را به امور مختلف از جمله به توليد ارائه خواهيم کرد.

وي با بيان انيکه نرخ سود بانکي براي توليدکنندگان بسيار سنگين بود گفت: قرار شد مابه التفاوت سودي را که بانک ها مي برد با آن نرخي را که مايل هستيم، مابه التفاوت ها را پرداخت کنيم.

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبري رئيس جمهور با بيان اينکه براي صنعت و معدن 1200 ميليارد تومان براي کشاورزي، 1000 ميليارد و برقي کردن چاههاي کشاروزي 200 هزار ميليارد تومان اختصاص داده شده است افزود: براي مشوق هاي صادراتي 100 هزار ميليارد تومان، براي حمل و نقل درون شهري و برون شهري 1200 ميليارد تومان و همچنين براي واحدهاي برقي 1421 ميليارد تومان پرداخت کرده ايم، ادامه داد: اينکه فکر کنيم با تزريق پول مسئله ي توليد حل ميشود، درست نيست.

نوبخت با بيان اينکه اين پول بيت المال است،ادامه داد: 23 هزار ميليارد بانک مرکزي در دولت قبلي را اعلام کرده بود که متاسفانه يک سوم از آن صرف امور مربوطه شد.

وي با اشاره به اينکه ما دقت داريم و به هر سطح توليدي منابع اختصاص نمي دهيم گفت: ما به دنبال افزايش اشتغال هستيم.

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبري رئيس جمهور با اشاره به اينکه دولت پاسخگو است و هر هفته روزهاي چهارشنبه بنده به عنوان سخنگوي دولت در جمع خبرنگاران حاضر هستم، خاطرنشان کرد: خود را به جمع اصحاب رسانه مي رسانم تا آنها مسائل مربوطه به را اطلاع مردم برسانند.

نوبخت با اشاره به اينکه همکاران بنده آماده پاسخگويي هستند گفت:ما گريزان نيستيم بلکه همواره در دولت پاسخگوي مردم هستيم.

انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس